Kinesisk kunst antikviteter – en kort smule historie

Kinesisk kunst

Forskellige former for kunst har været påvirket af store filosoffer, undervisere, religiøse figurer og selv politiske ledere.

Tidlige former for kunst i Kina var lavet af keramik og jade i bondestenalderen, som bronze blev tilføjet i Shang-dynastiet. Shang er mest husket for deres bronze støbning, kendt for sin klarhed i detaljer.

Fragmenter af lerkar stammer fra omkring år 9000 BC findes på webstedet Xianrendong (ånd Cave), Wannian County, i provinsen Jiangxi repræsenterer nogle af de tidligste kendte kinesisk keramik. Varer var håndlavet af coiling og fyret i bål. Dekorationer omfatter imponeret ledningen mærker, og produceret af stempling og piercing-funktioner.

Webstedet Xianrendong blev besat fra omkring 9000 f.kr til omkring 4000 F.kr. I denne periode fik to typer af keramik. Først bestod af grove-rørige bagværk eventuelt beregnet til hverdagsbrug. Den anden er finere, tyndere og rørige bagværk eventuelt beregnet til rituelle brug eller særlige lejligheder. Der er arkæologiske beviser tyder på, at begge typer af bagværk blev produceret på samme tid på et tidspunkt.

Nogle eksperter mener, den første sande porcelæn foregik i provinsen Zhejiang periode østlige Han. Kinesiske eksperter understrege tilstedeværelsen af en betydelig andel af porcelæn-bygning mineraler (Kina clay, porcelæn sten eller en kombination af begge) som en vigtig faktor i at definere porcelæn. Skårene inddrives fra arkæologiske østlige Han ovnen steder anslåede fyring temperatur varierede fra 1260 til 1300° C, helt tilbage til 1000 F.kr. I tidlige kejserlige Kina, porcelæn blev introduceret og blev forfinet til det punkt, der på engelsk word Kina er blevet synonym med høj kvalitet porcelæn.

I perioder, Sui og Tang (581 til 906) en bred vifte af keramik, lav-fyret og høj-fyret, blev produceret. Disse omfattede de velkendte Tang bly-glaseret sancai (tre-farve) bagværk, high-fyring, lime-glaseret Yue celadon bagværk og lav-fyret bagværk fra Changsha. I nordlige Kina, blev høj-fyret, gennemskinnelig porcelæn foretaget på ovne i provinserne Henan og Hebei. En af de første omtaler af porcelæn af en udlænding blev gjort af en arabiske rejsende under Tang-dynastiet, der registreres som:

” “De har i Kina et meget fint ler med som de gør vaser, som er så gennemsigtig som glas; vand er set gennem dem. Vaserne er lavet af ler”

Tang Sancai nedgravning varer er blevet en meget populær for kunst. “Sancai” betyder tre-farver. De glasurer anvendes til at dekorere bagværk af Tang-dynastiet farver var imidlertid ikke begrænset til tre. I vest, blev Tang sancai bagværk undertiden benævnt æg og spinat af forhandlere for anvendelse af grøn, gul og hvid. Selv om sidstnævnte i de to farver kan være mere korrekt beskrevet som rav og off-white / creme.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *