2006 Toyota Matrix: værdi opfylder sjov

I starten af dette årti, Toyota var ved at undersøge foregik sit køretøj linje op og beslutningen om at bygge en bil for at lokke unge, der var på udkig efter noget, der var lille, sjov at køre og økonomisk overkommelig. Mens Corolla serveres trofast i denne egenskab, Toyota havde brug for noget at talte spænding. Corolla var bare ikke sådan en bil og noget radikalt anderledes var nødvendig. Indtaste matrixen. Baseret på Corolla platform, Matrix gør hvad ingen Corolla kan gøre: vende hoveder. Lad os tage et kig på denne sporty kompakte og se, hvordan 2006 model stakke.

I 2003, blev matrixen introduceret til det nordamerikanske marked. Bygget i Californien som et joint venture med General Motors – Pontiac Vibe er dens tvilling-Matrix er rettet mod budget bevidste unge mennesker, der ønsker en bil, der gør en erklæring. For at spare penge, Corolla rammen blev brugt, men matrixen står nogle 3 inches højere og er 8 inches kortere end sin Toyota søskende. Tagfladen på Matrix er helt anderledes, for som det pister fra front til bag og ender i en kile, hvilket giver bilen lidt af en vogn ser til det. Denne rakish udseende er hvad der giver matrixen sine unikke look samt en ekstra bit af plads til mennesker og deres ting. Ja, både driver og front passager sidder højere oppe, meget gerne i en lille SUV eller som i en bil som Chrysler PT Cruiser. Matrixen virker mere som en vogn med fire døre, og en bageste lift gate, men dens slanke ydre tilbageviser let dette faktum.

Bilister har et valg mellem forhjulstræk og en fire-hjulet drev versioner af bilen, noget der ikke tilbydes på Blomsterkronen. Den standard motor for Matrix er en 1,8-liters DOHC 16-ventilede VVT-jeg 4-cylindret motor. Parret til en fem-hastighed manuel transmission, slår motoren en respektabel 126hp. For mere magt er der også en højere tunet version af den samme motor leverer 164hp. Det bliver parret med en seks trins manuel gearkasse. Fire hjul-drev versioner af matrixen er udstyret med en 4-hjulet blokeringsfri bremsesystem [ABS], som er valgfri på 2WD modeller.

Gas kilometertal for matrixen gør bilen en bilist drøm. På 30 mpg byen og 36 mpg highway producerer forhjul drev version af bilen nogle af de bedste resultater af eventuelle ikke-hybrid bil sælges i Nordamerika. En 13 gallon brændstoftank gør 400 mile ture en mulighed på bare én tank af gas; Dette er især godt for den studerende, der har til at køre frem og tilbage mellem college campus og hjem.

I modsætning til mange biler af sin størrelse, har eftermarkedet publikum produceret en lang række produkter til at hjælpe Matrix ejere tilpasse deres køretøjer. Hood beskyttere, hale lys dækker, polymer luft dæmninger, Tågelygter, hætte måleskeer og ventilationskanaler, stænklapper og males vindue covers er nogle af Toyota dele og tilbehør slog til unge, der er de primære ejere af matrixen.

MSRP starter på US$ 15,110 [CDN$ 17,200] med en top af linjen Matrix topping ud på lige under US$ 20K til omkring CDN$ 25K.

For det hele nordamerikanske marked, Toyota sælger næsten 100.000 Matrix’ pr. år. Ikke dårligt for en bil, hvis oprindelse er forholdsvis enkel, men hvis hjerte er virkelig sporty og ungdom minded.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *